Profielschets vrijwillige Voorlezer bij de VoorleesExpress

Bibliotheek Kampen staat midden in de samenleving en is er voor de samenleving. Niet alle kinderen kunnen thuis voldoende worden voorgelezen. Als kinderen te weinig met boeken en lezen in aanraking komen, beginnen zij vaak met een taalachterstand aan de basisschool. Terwijl kinderen die op jonge leeftijd voorgelezen worden, veel meer woorden kennen. De kans dat zij daardoor beter presteren op school is aanzienlijk groter. Kun jij op een interactieve manier kinderen voorlezen? Wil je ouders het belang van voorlezen bijbrengen? Wil je een bijdrage leveren aan het stimuleren van de taalontwikkeling van kinderen? Dan is de VoorleesExpress op zoek naar jou!

Wat is de VoorleesExpress?

De VoorleesExpress is een project waarbij kinderen 20 weken lang thuis voorgelezen worden door enthousiaste vrijwilligers. De gezinnen zijn aangemeld door een toeleider zoals een leerkracht of logopedist. De ouders hebben toestemming verleend en zijn gemotiveerd, maar hebben zelf moeite om hun kinderen te stimuleren in de taalontwikkeling. Het voorlezen stimuleert de taalontwikkeling van de kinderen, verrijkt de taalomgeving thuis en brengt mensen met elkaar in contact.

Wat ga je doen?

Je gaat 20 weken op een vast moment in de week kinderen (2 – 8 jaar) voorlezen. Daardoor breng je leesplezier in het gezin. Je stimuleert kinderen in hun taalontwikkeling. Je betrekt de ouders en geeft hen de handvatten om zelf voor te lezen en (bibliotheek)boeken in huis te halen. Daarvoor breng je met het gezin een bezoek aan de bibliotheek.

Wat breng jij mee?

Je bent flexibel, hebt veel geduld en bent hulpvaardig. Problemen los je gemakkelijk op. Je komt graag bij gezinnen uit diverse lagen en culturen van de Kamper bevolking thuis. Je kunt levendig voorlezen aan kinderen. Je bent zorgvuldig in je afspraken met het gezin en de coördinator van de VoorleesExpress. Je bent minimaal 18 jaar oud, en een tijdsblok van 20 weken beschikbaar.

Wat bieden wij jou?

• Afwisselend en boeiend vrijwilligerswerk waarin je jezelf kunt ontwikkelen;
  • Scholing door de projectleider VoorleesExpress en begeleiding door de coördinator VoorleesExpress;
  • Het e-learning programma van de VoorleesExpress waarmee je veel leert over interactief voorlezen, meertaligheid en het betrekken van de ouders bij het voorlezen;
  • Een aantrekkelijke attentieregeling met o.a. een gratis abonnement van de Bibliotheek zodat je boeken kunt lenen niet alleen voor het voorleesgezin maar ook voor jezelf;
  • Een benzinevergoeding als het gezin in één van de dorpen rondom Kampen woont.

Ga je bij Bibliotheek Kampen aan de slag als vrijwilliger? Dan vragen we een gratis VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) voor je aan.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op www.voorleesexpress.nl of neem contact op met Irma Hollander, projectleider VoorleesExpress, email: voorleesexpress@bibliotheekkampen.nl.

Aanmelden

Ben je op zoek naar een inspirerende omgeving waarin je jouw talenten kunt inzetten?
Vul het inschrijfformulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Klik hier om je aan te melden