Fototentoonstelling Ogen die Spreken

Gepubliceerd op: 15 januari 2023 14:03

Ogen die Spreken. Het is een indrukwekkende fototentoonstelling van Stichting Budi Santoso uit Zwolle over de relatie van Nederland met de voormalige kolonie Nederlands-Indië. Bezoekers beleven deze relatie door de ogen van verschillende mensen met een Indische achtergrond, onder wie twee Kampenaren, wat zorgt voor een brede blik op de historie. De tentoonstelling loopt van 15 december 2022 tot en met maart 2023. De portretten en interviews van fotograaf Roy van Veen en Cathy Folmer zijn te zien bij het Indiëmonument in het Stadspark en het hek van de Stadskazerne.

Eén op de vijf Nederlanders heeft een directe relatie met Nederlands-Indië. Hierdoor is de voormalige kolonie nog steeds van invloed op de samenleving. De één maakt bijvoorbeeld elke week een oosters familiegerecht, terwijl de ander de last van een oorlogsverleden met zich meedraagt. In de fototentoonstelling Ogen die Spreken vertellen ruim veertig mensen over hun band met het land. Historie beter begrijpenStedelijk Museum Kampen is één van de initiatiefnemers van het naar Kampen halen van de tentoonstelling. We vinden het belangrijk dat dit deel van de historie aandacht krijgt. De gebeurtenissen in Nederlands-Indië, waarbij we op zowel economisch als militair vlak betrokken waren, horen bij het verhaal van Kampen. Door verschillende perspectieven te belichten, leren we de historie beter te begrijpen. Daarnaast organiseren we in maart 2023 een symposium voor extra verdieping. Bij dit symposium nodigen we prominente sprekers uit om over Nederlands-Indië te vertellen.InitiatiefnemersDe tentoonstelling Ogen die Spreken is een initiatief van Cathy Folmer en Roy van Veen van Stichting Budi Santoso 1995 uit Zwolle. In samenwerking met Stedelijk Museum Kampen, de Stadskazerne (Stadsarchief Kampen, historische vereniging Jan van Arkel, Bibliotheek Kampen). Ook Quintus en de Stadsgehoorzaal werken mee.